يادداشت هاي گاه و بيگاه

پنكيك ساده و شكلاتي

Posted in خودماني, صنعت غذا by نيلگون on اوت 30, 2008

خوب دوباره شنبس و روز صنايع غذايي نويسي

اول يه مقدمه كوچولو

دختر بزرگه خيلي بدغذاس و هله هوله هم نمي خوره، مگه اينكه من درس كرده باشم، عاشق مشاركت توي تهيه كيك و بيسكوييت و اينجور چيزاس.

دختر كوچيكه هم كه اصلا قربونش برم بدغذا نيس، به كاراجينان كه يكي از اجزاي اصلي كرم كارامل هاس، آلرژي داره، موضوع ترسناكي نيست، دل پيچه و بيقراري و گاهي كمي بيشتر.

اين شد كه شروع كردم به كار كردن روي فرمول كيك ها و هله هوله هايي كه دخترا دوس داشتن و البته من و شوهرم هم همراهيشون مي كرديم.

كمي بعضيا رو مطابق سلايق خانواده كردم و بعضيا رو با كم و بيش تغييري به صورت پودري آماده كردم، تا سريع بتونم مراحل ديگه رو انجام بدم. بعدتر هم خواستم اينا رو ببرم توي فاز صنعتي كه هنوز موفق نشدم.

حدود چند هفته قبل  يه دوست به من پيشنهاد كرد، در مورد اونا بنويسم.

فرمولاسيونها صنعتي بودن و مي بايست تبديل بشن به دستورهاي خونگي.

در واقع مجبور بودم براي يك سري از مواد كه توي صنعت استفاده ميشن و خيلي هم متداولن، جايگزيني پيدا كنم كه توي خونه ها يا نهايتا لوازم قنادي فروشي ها پيدا بشه .

خيلي هم كار سختي نبود، چون من همون فرمولاسيونها رو به روش نيمچه صنعتي توي خونه براي دخترها و باباشون (اگه خونه بود و چيزي بهش مي رسيد) درست مي كردم، فقط مي موند بحث پيمانه ها كه اون رو به مرور زمان با هم حلش مي كنيم.

فعلا روي پودينگ ها (مثل دنت)، پنكيك ها، چند تايي بيسكوييت، كيكهاي كره اي پرتقالي و كاكائويي و كرم كارامل (با طعم قهوه يا كاكائو ) كار كردم. يكسري هم خونگي هستن، مثل ژله هايي كه خيلي ساده از قهوه و كاكائو يا آب ميوه هاي صنعتي و طبيعي درست ميشن .

رمضون نزديكه و اگه شما هم روزه مي گيرين، اين پنكيك ساده علاوه براينكه خيلي سريع تهيه ميشه (به شرط اينكه ماهيتابه كاملا نچسب باشه)، خيلي از فاكتورهاي يه غذاي خوب دم افطار رو داره.يعني غني از كربوهيدراته، خيلي معده رو پر نمي كنه، درصدي از نياز بدن شما رو به لبنيات به صورت غير مستقيم تأمين مي كنه، شيرينه و چون درصد خيلي كمي چربي داره به راحتي هضم ميشه.

علاوه بر اون يك صبحانه يا عصرونه عالي براي بچه هاس و چون خورده و كثيف كاري نداره جون ميده براي اونايي كه غذاشون رو دست مي گيرن و كل خونه رو باهاش گز مي كنن.(دختراي من خيلي دوس دارن)

يك ليوان معمولي آرد رو توي يك ظرف شيشه اي متوسط خالي كنين و دو تا قاشق چايخوري بيكينگ پودر به علاوه چاهار تا پنج قاشق غذاخوري سرخالي شكر و سر قاشق وانيل، بهش اضافه كنين.

توي يه ظرف ديگه يه دونه تخم مرغ متوسط رو بزنين و همراه نصف ليوان شير و دو تا قاشق روغن مايع به ظرف محتوي آرد اضافه كنين و خيلي كم هم بزنين.

بزارين ماهيتابه داغ بشه و هر بار نصف ملاقه از مواد رو بعد از هم زدن همه مايع توي ماهيتابه بريزين.

صبركنين تا روي پنكيك پر از حباب بشه و برش گردونين تا كمي روي ديگش هم سرخ بشه.(حدود 2 دقيقه)

تقريبا 9 تا 10 تا پنكيك درس ميشن كه كل زمان تهيه اونها اگه مواد پودري رو قبلا آماده كرده باشين 20 دقيقه هم نميشه .

اگه مثل دختراي من پنكيك شكلاتي رو بيشتر دوس دارين يه قاشق از آرد كم كنين و به جاش همون مقدار پودر كاكائو اضافه كنين.

نوش جان

پ.ن : لطفا بگين اصلا اين بحث براتون جالبه يا نه و اينكه در مورد كدوم يك از موارد بالا دوست دارين بدونين ؟

پ.ن : اين بيس پنكيكه كه براي مصرف خونگي كمي تغييرش دادم، فرمول صنعتي اون نيست، ولي ميشه به صورت پودري براي چند دفعه آماده و نگهداري بشه.

پ.ن : اگه علاقه مندين چيز بيشتري در مورد كاراجينان و آلرژي هاي غذايي بدونين، يه نگاهي اينجا و اينجا بندازين.

40 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. shantal said, on اوت 31, 2008 at 12:18 ق.ظ.

    من پنکک رو یه جوری دیگه درست میکردم(از روی دستور کتاب اشپزی بود که وانیل نداشت) ولی این خوشمزه تر به نظر میرسه! اون وقت بچه ها همینجوری خالی میخورنش؟
    قربون دستت بازم از این دستورهای خوشمزه خوشمزه بنویس!درسته روزه نمیگیرم ولی افطار کردنو خیلی دوست دارم:D
    —————————-
    اگه كرپ درس كنم با لايه هاي نازك ژامبون مي پيچم براشون، ولي اينرو خالي مي خورن، چون اصل بر تميز موندن خونس.
    چشم حتما، بقيه مطلب هم ايضا

  2. نعمت said, on اوت 31, 2008 at 12:22 ق.ظ.

    اول
    سلام …
    ممنون حتما مي گم يكي درست كنه
    ————————–
    سلام
    اين كه ديگه كاري نداره ! البته وقتي ديگران درس كنن خوشمزه تره، مگه نه ؟

  3. pooneh said, on اوت 31, 2008 at 5:09 ق.ظ.

    it seems easy and yummmmmmmmy!!! I will make it tommorrow
    —————————-
    نوش جان، اميدوارم دوست داشته باشين.

  4. سیروس said, on اوت 31, 2008 at 11:06 ق.ظ.

    چه پست خوشمزه ای
    منم از اینا میخوام
    ————————
    حيف كه قابل ايميل كردن نيست، ولي خداييش درس كردنش خيلي راحته
    مامان درس كنن خوشمزه ترم ميشه.

  5. goli said, on اوت 31, 2008 at 11:43 ق.ظ.

    به نظر خيلي خوب مياد حتماً امتحان مي كنم.
    در ضمن اين بارسوميه كه من ميام و تو نمياي (يه اسمايل غمگين)
    ————————
    اميدوارم دوست داشته باشين.
    گلي جان عزيز دلم، اينجوري نگو خانمي
    من چندين مرتبه اومدم ولي نمي تونم براي شما كامنت بزارم، يه نگاهي به آمار وبلاگ بنداز دوستم

  6. ماه تي تي said, on اوت 31, 2008 at 7:24 ب.ظ.

    سلام آزاده جون
    ببخشيدمن چون اصولا چيزي نمي خورم اين پستاي شكمانه ات را نمي خونم. هم گشنممي شههم دلم مي سوزه.
    اما اگه اومدم خونت برام درستكن
    ديگه اينكه دختر بزرگه كه بدغذا نيست. اينخوبه كه هله هوله نميخوره و فقط دست خت تو رو . عاليه.
    مي بوسمتان.
    —————————
    سلام ماه من
    خواهش مي كنم، شما تشريف بيارين، حتما
    كلا غذا خوردن تو كار بزرگه نيس، شبيه خاله تاتاي گل مي مونه .
    مرسي. بوسسسسسسسسسسسس

  7. سیروس said, on سپتامبر 1, 2008 at 1:11 ق.ظ.

    والله مامان خانمی دیروز رو پله ها خورده زمین دستش شکسته باید یک ماه از بیرون غذا سفارش بدیم از اینام دیگه نمی تونه واسم درست کن ه
    😦
    ——————-
    خيلي متأسف شدم، اميدوارم خيلي زود بهتر بشن و درد شكستگي اذيتشون نكنه.

  8. ماری said, on سپتامبر 1, 2008 at 1:25 ق.ظ.

    هیچ وقت توی پن کیکی وانیل نریختم ….ولی می تونم تصور کنم که چقدر عطرش خوب می شه ..

    به این بحث ادامه بده ..در مورد دنت چه کار می شه کرد …
    من بسیار دنت را می دوستم..
    ——————————-
    نوش جان
    در مورد پودينگا به آرد ذرت يا نشاسته اون احتياج داريم، شير، يك كمي شكلات تخته اي، اگه نداشتيم پودر كاكائو و كمي خامه، مواد رو گفتم و شنبه آينده طرز تهيه پودينگ شكلاتي رو كامل مي نويسم.
    ببخش خانمي،بعضي از دوستاي خيلي عزيزم اهل اين بحث نيستن و من به احترام اونا فقط شنبه ها از صنعت غذا مي نويسم

  9. ماه تي تي said, on سپتامبر 1, 2008 at 11:55 ق.ظ.

    سلام به آزاده جون
    يه چيز بي سواتي بپرسم.
    نخندي بهم هاااااااااا
    اين لاست سيزن كه گفتي يعني چه؟
    آخه من ندارم تو خونم. (آيكون فقر!!!!)
    اين دختر بزرگه عجب شبيه خاله اشه… ولي بهش بگو غذا بخوره چاق بشه چله بشه من بيام بخورمش….
    بوووووووووووووووووووووووووس
    ————————–
    الهي من فداي ماه تي تي بشم، اين چه حرفيه
    لاست يه سرياله فوق العادس كه تا حالا به گمانم چاهار فصل يا سيزنش رو نشون دادن، چون خيلي طولاني و پيچيدس، منم گفتم دخترا شبيه سريال لاست مي مونن.

  10. sogand said, on دسامبر 6, 2008 at 9:57 ق.ظ.

    ba arze salam va khasteh nabashid
    mamnon az inke chizaye khosh mazeh yademon midid

    • nillgoonn said, on دسامبر 6, 2008 at 12:44 ب.ظ.

      سلام سوگند جان
      خواهش مي كنم عزيزم، نوش جان

  11. sonia said, on دسامبر 13, 2008 at 10:43 ب.ظ.

    ممنون بخاطر طرز تهیه پنکیک از خوشمزه ترین هاست

    نوش جان سونيا جان

  12. اصلان said, on ژانویه 17, 2009 at 2:03 ق.ظ.

    سلام
    به به گرچه هنوز آفتاب شنبه ندمیده ولی این پنکیک های خوشمزه آماده روی میز هستن
    به این میگن کدبانو 🙂

  13. رها said, on فوریه 1, 2009 at 1:13 ق.ظ.

    salam
    mer30 az amozeshe khobeton esare 2 salam asheghesh shode

  14. عسلی said, on مه 2, 2009 at 11:54 ق.ظ.

    اوووووووم به نظر خوشمره میاد.
    امتحانش میکنم . مرسی آزاده جونم.

  15. لیلا said, on مه 16, 2009 at 6:18 ب.ظ.

    ممنون هم این شیرینی را درست می کنم اما همیشه برایم تازگی دارد از روش شما استفاده کردم .در اخر از حسن سلیقه و توجه وهمت شما کمال تشکر را دارم .امیدوارم چیزهای بیشتری از شما یاد بگیرم اخه من هم یه دختر کوچولو دارم.

  16. سمیرا said, on اوت 15, 2009 at 9:30 ب.ظ.

    من مثل دستور شما رو اجرا کردم ولی یه خورده شور بود.چه کار کنم؟زودتر جوابم روبدین.مرسی

    • nillgoonn said, on اوت 15, 2009 at 10:32 ب.ظ.

      سميرا جان دستور من كه اصلا نمك نداره، چطور ممكنه ؟
      شايد به جاي بيكينگ پودر، جوش شيرين ريختين ؟ يا مقدار بيكينگ پودر مصرفي زياد بوده ؟

  17. مریم said, on سپتامبر 9, 2009 at 11:33 ب.ظ.

    سلام
    ممنون که اینقد خوب و واضح مینویسین.
    یه سوال :
    وقتی میریزیمشون توی ماهیتابه باید با روغن سرخشون کنیم ؟ یا نه ؟
    اگه آره … چه قد روغن ؟ چه روغنی ؟
    ممنون میشم جواب بدین.
    آیا پنکیک میوه ای هم داریم ؟ اگه داریم چه جوریه طرز پختش ؟
    میشه بجای شیر آبمیوه بریزیم ؟

    • nillgoonn said, on سپتامبر 10, 2009 at 12:44 ب.ظ.

      سلام
      خواهش مي كنم مريم جان
      كف ماهيتابه نچسب رو خيلي كم، ترجيحا با قلم مو به روغن سرخ كردني آغشته كنين، بهتره.
      براي پنكيك ميوه اي نمي تونين به جاي شير آبميوه بريزين، اما ميشه وسط پنكيك هايي كه آماده شدن، مرباي غليظ يا مارمالاد ميوه بمالين، رول كنين و سرو كنين. ميشه موز رو هم از طول نصف كنين و با كمي سس شكلات پنكيك رو رول كنين.

  18. hoda said, on اکتبر 6, 2009 at 4:06 ب.ظ.

    man asheghe pankeykam albate hamishe toye resturane nayeb be onvane sobhane khordam,az mamanam ham tarze tahyash ro porsidam balad nabood,alan ham shidadan havase pankeke kardam didam behtarin rah search toye internete ke be inja residam,alanam miram ta mavadesh ro tahye konam dar har soorat mersi

    • nillgoonn said, on اکتبر 7, 2009 at 1:13 ب.ظ.

      اميدوارم مطابق ميلت شده باشه هدا باش

  19. پاییزان said, on نوامبر 16, 2009 at 1:53 ق.ظ.

    با سلام
    یه سوال چرا پنکیک من مثل پنکیک های توی عکس پف نمیکنه و ترد نمیشه؟
    ممنون میشم اشکالشو بگین

    • nillgoonn said, on نوامبر 24, 2009 at 5:05 ب.ظ.

      سلام
      احتمالا حرارت كافي نيست، بايد ماهيتابه كاملا داغ باشه و نهايتا 1 دقيقه هر طرف سرخ بشه.

  20. هانیه said, on ژانویه 5, 2010 at 3:49 ب.ظ.

    سلام

    آخ جوووووووووووووون پنکیک من عاشقشم

    مرسی بابت دستورش خیلی دنبالش بودم

    باید بگم مامانم بپزه آخه من بلد نیسم هه هه!

    • نسترن said, on ژوئن 4, 2010 at 11:59 ب.ظ.

      سلام هانیه جونم من 15سالمه ولی تونستم اگه تلاش کنی میتونی گلم ها ها ها ها ها ها ها

  21. morvarid said, on فوریه 5, 2010 at 10:24 ب.ظ.

    mer30 az dastoore pancaketoon

  22. Negar said, on مارس 29, 2010 at 6:48 ب.ظ.

    Salam, khasteh nabashid.Ba tashakore ziad va tabrike sale no baraye shoma va khanevadeye mohtaram va arezooye behtarinha baraye shoma.Mikhastam bedoonam i: 1)misheh vaghti rooye pankeyk marmalad ya morabaye ghaliz mirizim, oono roll nakard? mikham bedoonam khordanesh baraye mehmonha sakht nemisheh? 2)Zekhamate pankeyk yani meghdari az maye rake dar mahitabeh mirizim chetor bayad taeen konim?cheh kar konim ke hamey yek andazeh dar bian? chon man har chi gashtam mahitabeehee ke oonghadr koochik basheh ke besheh azash baraye faghat yek pankeyk estefadeh kard, peyda nakardam! 3)misheh pankeyk ke dorost shod, ghabl az inke roosh marmalad berizam, ba ghalebe beskooit az dayerehaye pankeyk ghaleb bezanam, ke ham motenave tae bashan va ham baraye mehmani asrooneh ghashang tar ?
    kheyli ozr mikham toolani shod, sorry!

    • نيلگون said, on مارس 31, 2010 at 5:04 ب.ظ.

      سلام نگار جان، سال نوي شما هم مبارك
      1- اگه پنكيك رول نشه ممكنه مايه مياني بريزه يا حتي خود پنكيك حين خوردن بشكنه
      2- نصف حجم ملاقه هاي بزرگ اندازه خوبيه يا پيمانه اي كه 1/4 ظرفيت داره. ماهيتابه به قطر 12 تا 15 سانت خيلي مناسبه. نمي دونم شايد قابلمه هاي تفلون هم با ارتفاع كم و همين قطر جواب بدن
      3- من اگه بودم قالب نمي زدم، نه قابل زدنش كار ساده اي هست و نه ديگه چيزي از پنكيك باقي مي مونه، چون با اين مقدار 10 تا 12 تا پنكيك داريم و وقت خيلي زيادي مي بره اون همه براي مهمونها درست كردن 😦
      واقعيت اينه كه بار اول و دوم پنكيك درست كردن چندان ساده نيست، فكر مي كنم اگه تا حالا درست نكردين براي مهموني ايده خوبي نباشه.

  23. Negar said, on مارس 29, 2010 at 6:53 ب.ظ.

    Rasti misheh raje be in » Sare ghashogh vanil » ham ke dar dastooretoon goftid tozih bedid? kheyli kheyli mamnoonam

    • نيلگون said, on مارس 31, 2010 at 5:07 ب.ظ.

      منظورم خيلي كم هست، سر قاشق چاي خوري، وانيل طعم تندي داره و بايد خيلي كم استفاده بشه، فقط براي عطر و كمي هم گرفتن بوي تخم مرغ

  24. Negar said, on مارس 31, 2010 at 1:34 ب.ظ.

    Salam khanoomi.Man ba koli omid se ta soal porsidam raje be pan keyk, har rooz daram in safheh ra check mikonam, ama mesle nke vaght ya hoseleh nadarid javab bedid!mehmonim nazdikeh, plzzzzzzzzzzzzz!!!

    • نيلگون said, on مارس 31, 2010 at 5:09 ب.ظ.

      متأسفم كه طولاني شد، من به همه سئوال ها جواب ميدم ولي ايام عيد هست و مهمان دارم. اگه كمكي از دستم بربياد همين دور و برها هستم. موفق باشي 🙂

  25. Negar said, on آوریل 1, 2010 at 1:15 ق.ظ.

    Salam.Kheyli kheyli amnoonam ke javabe soalatamo dadid va ozr khahi mikonam ke dar in ayam ke saretoon sholoogheh, man ham ajaleh kardam!

    • نيلگون said, on آوریل 12, 2010 at 3:36 ب.ظ.

      خواهش مي كنم نگار جان

  26. Negar said, on آوریل 1, 2010 at 1:18 ق.ظ.

    Ba salam.Kheyli kheyli amnoonam ke javabe soalate toolanie mano dadid va ozr khahi mikonam ke tuye in rooz ha ke vaght kam darid, man ham ajaleh kardam!R

  27. نسترن said, on ژوئن 5, 2010 at 12:08 ق.ظ.

    سلام خسته نباشید
    با تشکر از دستور پنکک خوشمزتون امیدوارم
    بتوانم مثل شما همچین چیزی درست کنم
    و سعی میکنم هیچ وقت از زحماتون شانه
    خالی نکنم

  28. اذر said, on اکتبر 26, 2010 at 2:08 ب.ظ.

    مرسي

  29. سمرا said, on ژانویه 17, 2011 at 3:12 ب.ظ.

    سلام! مثل این که من این پست رو خیلی دیر دیدم! همین امروز تو گوگل دنبال دستور تهیه پنکیک گشتم و اینجا رو پیدا کردم! تازه کلی هم پنکیکم خوشمزه شد! دست شما واقعا درد نکنه!

    فقط یه سوال خیلی مهم برام پیش اومد! چه جوری مواد رو توی ماهیتابه بریزم که نهایتا پنکیکام گرد شن؟ نه مثل امروز کج و معوج و زشت! و یکی دیگه اینکه چه جوری مواد رو توی ماهیتابه بریزم که پنکیکام نازک شن؟ و نه مثل امروز کلفت! D:

    خیلی ممنون میشم اگه جوابم رو بتونین بدین!


پاسخی بگذارید

