يادداشت هاي گاه و بيگاه

كلسيم، منابع، جذب

Posted in صنعت غذا by نيلگون on اوت 16, 2008

به خودم قول دادم شنبه ها، بحث هاي صنعت غذا رو بنويسم، هم تاتاي عزيز ازم خواسته كوتاه باشن، اين پست ها و هم اينكه  امروز فرصت چنداني ندارم.

پس سريع و مختصر بريم سراغ كلسيم :

جذب كلسيم فرايند بسيار پيچيده اي يه، همراه با تعداد زيادي عوامل دخيل كه اگر بخوايم خيلي ساده بهش نگاه كنيم، مي تونيم بگيم شما بايد كبد، كليه ها، روده ها و تيروئيد سالمي داشته باشين، حداقل روزي يه ربع در معرض نور آفتاب قرار بگيرين(يعني تو رو خدا هميشه ضد آفتاب استفاده نكنين) و اهل كمي تحرك روزانه باشين تا بدنتون بتونه كلسيمي رو كه از راههاي مختلف مصرف كردين تا حدودي جذب كنه، كه تازه اينم بستگي به اين داره كه زياد اهل خوردن نوشابه هاي به اصطلاح سياه كه هم كافئين دارن و هم فسفات كه اولي مانع جذب كلسيم ميشه و دومي باعث خروج كلسيم از استخوانها ، نباشين (به دليل بالانسي كه بدن توي جذب كلسيم و فسفات رعايت مي كنه)

همراه غذاتون و يا با فاصله كم از اون كيوي، كرفس، ريواس و اسفناج كه حاوي نمكهاي اگزالات هستن و مي تونن باعث رسوب كلسيم بشن، ميل نكنين .(خصوصا اگر جزء اون دسته از آدمها هستين كه كليه هاي سنگ ساز دارن)

اهل خوردن نون و پنيرتون با گردو، يا گاهي مصرف عدس كه سرشار از فسفر و  آهن هست، باشين و خوب شير رو به شيركاكائو ترجيح بدين.(كاكائو هم مثل قهوه و چاي كافئين داره و تركيب نامحلولي كه با كلسيم ميده، هم جذب شير كاكائو رو سخت مي كنه و هم از ارزش غذايي شير كم ميكنه.)

شيرتون رو با كيكها و كلوچه هاي بازاري نخورين يا هر تركيب ديگه اي كه حاوي بيكربنات سديم يا همون جوش شيرين خودمون باشه، چون متاسفانه باز هم باعث عدم جذب كلسيم ميشه. ( اين در مورد نون هايي هم كه جوش شيرين دارن و همراه پنير و… مصرف ميشن صدق مي كنه)

يادتون باشه، لاكتوز شير و اسيديته پايين اون به جذب بهتر كلسيم خيلي كمك مي كنن و اگر احيانا غني شده با ويتامين D باشه، كلسيمش شانس خيلي زيادي براي جذب داره و در مقابل درسته كه ماست منبع خوبي براي كلسيمه ولي اسيديته بالاي اون و درصد چربي بالاي 2/5 درصد ماستهاي صنعتي شانس جذب كلسيم رو خيلي پايين مياره و علاوه بر اون اگه خودتون اهل درست كردن ماست توي خونه اين، اصلا اجازه ندين شير زمان گرم شدن رسوب كنه (رسوب كف قابلمه تماما تركيبات كازئين و كلسيم شيره)

اگه خيلي لبنيات رو دوست ندارين از حبوبات، كاهو، انجير و انواع كلم به عنوان منابع خوب كلسيم استفاده كنين و آخر همه اين حرفها اين رو هم بگم كه خيلي سخت نگيرين، چون بدن ما به عنوان يك سيستم يكپارچه بي نهايت هوشمند هميشه يك راه حل خوب داره كه در مورد كلسيم، باز جذب اين ماده مغذي توي كليه هاست. يعني اگه بدن شما نيازمند جذب كلسيم باشه، اجازه دفع اون رو از كليه ها نميده و طي يك فرايند پيچيده ديگه اون رو به بدن شما برمي گردونه.

واقعا خداشناسي بهتر از شناخت طبيعت، انسان و جهان پيرامون سراغ ندارم.

سلامت باشين و ببخشين كه باز هم طولاني شد.

پ.ن : به نظرتون مبحث بعدي در مورد چي باشه بهتره ؟

در گوشي با خانما اينكه اگه چند روز قبل از پريودتون مصرف كلسيم كافي و خصوصا كلم داشته باشين، اين دوران را خيلي راحتتر به پايان مي برين و ناراحتي هاي عصبي و دردهاي شكمي خيلي كمتري خواهيد داشت.

Advertisements

3 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. سارا رها said, on اوت 16, 2008 at 8:14 ق.ظ.

    عالی؛ مرسی.
    ————–
    پاسخ : خواهش مي كنم عزيزم

  2. لاله(بارانی باید) said, on اوت 16, 2008 at 1:31 ب.ظ.

    مرسی آزاده جون.عالی بود.
    راستش من روزی 2 لیوان بزرگ قهوه میخورم.البته با شیر.یکی صبح بعد از صبحونه یکی هم بعد از ظهر.فکر کنم برای همین هرچی ماست و پنیر میخورم دود میشه نه؟
    ————————
    پاسخ :
    خواهش مي كنم عزيز دلم
    اما در مورد خوردن شير قهوه، اتفاقا خيلي هم خوبه
    متخصصاي تغذيه ميگن، اگه به جاي شير، انواع شيرهاي طعم دار رو كه كلسيم كمتري دارن مصرف كنين، بازم بهتر از اصلا نخوردن شيره.
    البته بين اينها شيرموز به دليل تركيب تغذيه اي بي نظيرش (كلسيم + پتاسيم) خيلي عالي و مغذيه
    و مرسي از اون همه عكس بي نظير كه چشم از ديدنشون سير نميشه.

  3. fereshte_a61 said, on نوامبر 27, 2008 at 12:16 ق.ظ.

    mer30 khili baray man mofid bod. man khodam moshkel kambod kalsiom v vitamn D daram bazam mamnon

    خواهش مي كنم فرشته جان
    خيلي خوشحالم كه مطلب به دردتون خورده و اميدوارم خيلي زود اين كمبودها برطرف بشن .


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: